Scenario

 


Hyllad Bartolomeo i vår

Nu tar Riksteatern Carrasco Dance Companys hyllade föreställning på turné och kommer till Hallands skolor/Riksteaterföreningar till i vår. Bartolomeo är en kraftfull rörelsestudie av fyra kvinnor där olika musik- och dansstilar möts. Det är humoristiskt, oförutsägbart, medryckande och utmanande.

Koreograf / Mari Carrasco
Ensemble / Mari Carrasco, Elin Hallgren, Rita Lemivaara och Bianca Traum
Turnén är Producerad av / Riksteatern

Bartolomeo


En psykologisk ungdomsthriller om gott och ont

Kan man vara bara ond eller bara god? I höst kommer Riksteatern med den spännande thrillern Surrender till skolorna i Halland. Föreställnigen baseras på ALMA-pristagaren Sonya Hartnetts bok med samma namn.

Surrender handlar om knappt 20-årige Gabriel, som när han var nio ingick en blodspakt med sin vilda och farliga kompis Finnigan.
– Den ene skulle alltid göra gott, den andra ont men kan man verkligen vara enbart god eller ond? Surrender är en thriller lite åt fantasyhållet, berättar Ninna Tersman, som dramatiserat föreställningen för Riksteatern.

Fruktansvärt rädd

När Surrender börjar ligger Gabriel i en sjukhussäng och är frukt-ansvärt rädd. Han hör hur Finnigan närmar sig utanför och förstår varför han kommer. För att berätta att deras fruktansvärda hemlighet har avslöjats. Pjäsen pendlar mellan nuet och barndomen och följer pojkarna upp i tonåren. Där allting bara blir värre.
– Det är kampen mellan ont och gott och om vad en god och en ond handling är. Kan en god människa utföra en ond handling till exempel?

I rollerna ser vi Henrik Bergström, som tidigare spelat i Från utanförskap till entreprenöroch Hammarskjölds sista resa på Orionteatern. Per Burell, på Riksteatern tidigare i Noréns Personkrets 3:1, Terminal och Hamlet, samt i den hyllade uppsättningen Katitzi. André Kaliff har bland annat spelat i Två herrars tjänare och Den lilla sjöjungfrun, på Dramaten. Malin Alm har medverkat i Ett drömspel på Stockholms Stadsteater, i Morbror Janne på Göteborgs Stadsteater och i Gustav III:s äktenskap i SVT, och mycket mer. Malin Tengvards medverkan är också hennes praktik under utbildningen vid Teaterhögskolan i Malmö.

Ninna Tersman är dramatiker och dramaturg på Riksteatern. För regi står Olle Törnqvist, som tidigare bland annat regisserat Får i stövlar för Riksteatern, ochFörödelsedagsbarnetav Rasmus Lindberg i ett samarbete mellan Riksteatern och Estrad Norr.

Musiken är skriven av den svensk-brittiska lo-fi-poptrion Little Majorette som haft framgångar med låtar som Bite the Bullet, Never Be the Same och London.


Suzanne Osten regisserar Flygräddare

Våren 2013 kommer Flygräddare till Hallands skolor. Föreställningen riktar sig till barn i åldern 6-12 år, är skriven av Ann-Sofie Bárány och regisseras av Suzanne Osten. Den handlar om barn som flyger mellan sina skilda föräldrar. Alltid hemma eller aldrig hemma? De två barnen möter en flygplansbesättning och histo-rier som får himlen att hicka till. Någon blir rädd och någon blir räddad i Flygräddare, ett samarbete mellan Riksteatern och Unga Klara.

suzanne_osten

 

ASKA av HAROLD PINTER

Text & Bild

Pinters hemliga text ASKA öppnar upp för många frågor.
Vad betyder vårt språk och våra minnen. Vad betyder nuet. Finns tiden?

Aska är en mångbottnad föreställning om ett par som kanske är gifta, kanske har älskat varandra. De försöker förstå och leva vidare trots livets outgrundliga smärtor.

Görel Cronas uppsättning väcker mer tankar och rörelse på blanka timmen än de flesta teatrar lyckas göra på en helafton. (Expressen)

Det lyckade med denna uppsättning är hur den lyfter fram det mångbottnade i pjäsen.
Görel Crona har en intressant oberäknelighet som regissör.
Det är givande att se Görel Crona och Johannes Brost tillsammans igen. De har uppenbart scentycke. (Dagens Nyheter)

Djupborrande och finkalibrerat skådespeleri. (P1 Kultur)

 

Özz Nûjen är RIKARD III – Klassiskt drama om makt, galenskap, kamp och kunskap.

Text & Bild

Hertigen av Gloucester, blivande kung Rikard III är maktgalen, manipulativ och bitter – med en sällsam attraktionskraft på kvinnorna och männen omkring sig. Vägen mot kungakronan fylls av politiska missgrepp, uppror och intriger i ett blodigt familjedrama. Vad händer med makten, vem har makten och var är du när makten kontrollerar allt och alla? Se Özz Nûjen göra alla roller i det klassiska dramat Rikard III, fritt efter William Shakespeare.

”En fantastisk pjäs som säger mycket om vår nutid och vår framtid. Anledningen till att jag gör pjäsen, är för att jag vill göra alla roller själv, för precis som Rikard III så är jag lika egoistisk och vill åt hela härligheten, helt själv!” säger Özz Nûjen.

Özz Nûjen är inte bara en av Sveriges största standup-komiker som gjort succéer som Dålig Stämning och Statsminister Özz Nûjen och vunnit priser som årets manlige komiker mm utan är även en hyllad skådespelare. Kritikerrosad senast som den transsexuelle Molina i Spindelkvinnans kyss på Uppsala Stadsteater hösten 2014/våren 2015. Andra föreställningar som Özz Nûjen rönt stora framgångar med är bland andra hans roll som Puck i Shakespeares En midsommarnattsdröm på Uppsala stadsteater och i Nobelpristagaren Dario Fos pjäs Mistero Buffo regisserad av Björn Granath.

Flyktpotatis – En föreställning om flykt och rörelse av och med Emil Jensen

Text & Bild

Emil Jensen är äntligen tillbaka med en ny föreställning med Riksteatern. Emil är en av landets mångsidigaste artister, på scen blandar han musik, lyrik och komik till en helt egen genre i sina hyllade mellansnack och låtar.
Han har en förmåga att ta sig an de mest angelägna och brännande aktuella ämnen, men alltid genom humorn, ljuset och komiken.

Den nya föreställningen ”Flyktpotatis” är på samma gång allvarligare och roligare än allt Emil gjort tidigare, och tar upp flera skikt av flykt och rörelse.
Flykt i den globala betydelsen – från och mellan länder, på grund av förtryck och klimatförändringar. Flykt inom Sverige – från rådande normer på en skola, ett jobb, i en familj eller en destruktiv relation. Och flykt i det inre; verklighetsflykt, besatthet, beroenden och medberoenden.

I föreställningen väver Emil ihop dessa sidor av ämnet i sin musik, lyrik och komik. Utan att ducka för det allvarliga
- ”Allt som finns att upptäcka när jag vänder och vrider på ordet ”Flyktpotatis” blir som små trampoliner in i berättelser om migration, normer och inre flykt”, säger Emil om föreställningen. ”Dålig potatisskörd som genom historien fått människor att fly och bryta ny mark, potatisen som symbol för det jordnära och trygga och inte minst potatisen som symbol för det ursvenska – och samtidigt det importerade.”

Vid sidan av musiken och föreställningarna hörs Emil regelbundet i Tankar för dagen i P1, gör krönikor i tidningar som ETC och sitt egna program i Sveriges radio ”Mellansnack med Emil Jensen”. Han har långfilmsdebuterat i Jan Troells Oscarsbidrag ”Maria Larssons eviga ögonblick” och för några år sen gjorde han sin sommarturné med Riksteatern, helt och hållet per cykel. Detta ledde till dokumentärfilmen ”300 (e)MIL” och i våras visade SVT en heltimmes specialprogram om Emil och hans förra föreställning ”I det nya landet” som gick för fulla hus i hela Sverige 2013-2014.

Genom åren har Emils mottagit en mängd priser och utmärkelser, som Hoola Bandoola-priset, Frödingpriset och flera miljöpriser.

Var är mitt hem? – en föreställning om flykten från Jugoslavien

Text & Bild


Det går inte en dag utan att dystra rapporteringar om människor på flykt från krigsdrabbade områden tränger sig in på bara skinnet. Hur känns det att vara stämplad som en illegal människa? Hur lätt är det egentligen att starta ett nytt liv i ett nytt land?

I den gripande monologen Var är mitt hem? berättar skådespelaren Danjin Malinovic om hur hans lyckliga uppväxt i det forna Jugoslavien fick ett brutalt slut när inbördeskriget bröt ut. Med egna ord och bilder, och med varm humor tar han med oss på sin flykt som går via ett korrupt Moskva till Sverige där det visar sig att allt inte blir som han har tänkt sig. Här tvingas han att leva som illegal. Han är bara ett barn. Officiellt sett existerar han inte, han lever vid sidan av men samtidigt mitt i det svenska samhället. Ta del av hans historia som pendlar mellan skratt och allvar utan att lämna någon i publiken oberörd.

Danjin är skådespelare och har arbetat på Helsingborgs Stadsteater där han har medverkat i Möss och människor och Trettondagsafton i regi av Michael Cocke. En dag berättade Danjin om sin barndom och om sin flykt till Sverige. En berättelse som berörde Michael djupt och som resulterade i föreställningen Var är mitt hem. Monologen har fått ett varmt välkomnande och berört sin publik djupt, både i skolor och på offentliga föreställningar. Nu finns chansen att på nytt ta del av denna oförglömliga berättelse. En stark men också hoppingivande historia som bör höras av många öron.

“Det är sällan jag känt mig så berörd av en teaterföreställning… […] Det är där teatern kan förmedla det som ingen nyhetssändning kan. […] Vi i publiken gråter och skrattar… […] Jag tror att ord som medmänsklighet, förståelse, empati får en verkligare innebörd efter att ha sett Var är mitt hem.” Christina Busck, Hälsingetidningar.

”En kväll som ingen lär glömma, där Danjin med inlevelse, värme och stor humor gestaltade sitt eget öde, som är nog så typiskt för de senaste decenniernas europeiska historia.”
Helsingborgs Dagblad

”Danjin Malinovic ställer sig upp och ger många fler en röst. Det är mycket starkt.”
Arbetarbladet

Scenario Föreställning
|

I en aldrig sinande ström av ord och musik, humor & tårar, tar skådespelerskan Maria Lundqvist tillsammans med sin pappa:

Text & Bild

Min Kung, Din Far, Grannens Farsa, I Nöd och Lust, Nära och Borta,
Med eller Utan.

En konsertföreställning om att älska och förstå, få minnas, skratta och njuta.

Vi ger dig en kväll om VÅRA ÄLSKADE PAPPOR!

Min pappa var kungen.

Jag minns hur min pappa luktade och hur skägget stacks när vi pussades…
Paco Rabanne och ett stort, tryggt, snällt ansikte kelade med mig nära och länge.
Jag var inte mer än 3-4 år och älskade att krypa ner hos min pappa, han var varm och mjuk och alldeles min egen…

Min pappas skinn runt ögonen var alltid rynkigt…
På morgnarna gnuggade han ögonen länge som om han hade fått peppar i dom.
Jag tänkte att skinnet nästan kunde gå sönder..men det gjorde det aldrig.
På sommaren blev det vita streck runt ögonen av allt kisande mot solen när han styrde våran jättestora segelbåt till världens ände …Fjällbacka.
Jag och mina tre bröder satt tätt ihop mellan mammas ben i sittbrunnen .

När vinden tog i och båten nästan välte brukade jag söka pappas blick där han stod vid rodret.
Molnen mörknade och himlen fullständigt öppnade sig, vattnet rann från min pappas näsa när havet sköljde över båten ….
Då behövde jag ibland fråga : – Hur är det pappa, är allt bra ?

Pappa tittade förvånat på mig samtidigt som han blåste bort några droppar vatten från näsan
– Jaaaaa det är underbart ! Det är faktiskt helt underbart….

Om Min och andras pappor vill vi berätta….

Om tryggheten när man var liten och om det svåra att växa upp och våga möta sin pappa på nytt sätt.
Om att säga emot och kritisera och förstå att kungen kanske bara var en vanlig pappa som gjorde vad han kunde. Och att vilja respektera det. Och kunna se och älska igen…med nya vuxnare ögon

En helkväll fylld av humor, allvar, skratt och gråt, och massor med musik!
En föreställning om att våga älska, känna rädsla och tvivel, bli rörda och minnas och vilja närma oss det som förväntas ligga oss allra närmast …

Nämligen relationen till våra ÄLSKADE PAPPOR

Scenario Föreställning
|

En komisk depression – av och med Nour El Refai.

Text & Bild

av och med Nour El Refai. Inledande akt: Moa Svan

En ärlig och vass humorföreställning av och med Nour El Refai. Så här personlig har vi aldrig sett Nour förut. Välkomna till en grymt deppig och rolig kväll, fylld av igenkänning och briljant humor.

”Föreställningen handlar om när jag var ledsnast i världen. Året var 2012 och jag skickade 4000 fylle-sms i veckan. Mamma flyttade till Dubai och jag köpte en katt. Jag drog hem olika snygga människor och lekte flickvän några dagar och sen ringde jag aldrig igen. Jag var ett as! Men ett roligt as. Alla blev kära i mig. Men det hjälpte inte. Det enda som gjorde mig lite glad var naturfilm och O´boy. Och Jalmert (katten)”, säger Nour.

Kvällen inleds av geniala komikern Moa Svan.

Nour El Refai slog igenom med sitt eget dolda-kameran-liknande humorprogram Raj Raj på TV4 och har sedan dess medverkat som programledare och skådespelare i en rad tv-, radio- teater- och filmproduktioner. Hon har redan bockat av mycket: sommarpratare i P1, programledare för Melodifestivalen och nu senast Lillebror i Karlsson på taket på Göteborgs Stadsteater.
Riksteaterns publik känner Nour El Refai från produktionerna ”Almost like boys” (2007) och ”Om att vara ett får när man vill vara en fågel”(2009).

Moa Svan har arbetat som programledare för bland annat Kunskapskanalen, P3 och Utbildningsradion. Hon debuterade 2015 som författare med den uppmärksammade fotbollsboken ”Det riktiga landslaget”.

Scenario Föreställning
|

Cabaret späckad av dans, musik och gränsöverskridande feministisk humor.

Text & Bild

Slå pattarna i taket

Bered dig på allt! När systrarna Bianca och Tiffany Kronlöfs vassa tungor tar över Sveriges scener, vrids dina sinnen ut och in. En cabaret fylld av dans, brandtal, musik och feministisk humor. Uppbackade av geniala musiker, bjuder Tiffany och Bianca på ett färgsprakande helkvällskaos – där inget ämne går säkert. ”Föreställningen ska vara som en riktigt giftig tårta, med jättefin glasyr!” säger systrarna Kronlöf.

”Systrarna Bianca och Tiffany Kronlöf har seglat upp som två av de största feministiska förebilderna vi har i det här landet.”
Nöjesguiden

 

Scenario Arkiverad
|

Carl-Einar Häckner – Skärvor

Text & Bild

CARL-EINAR HÄCKNER: SKÄRVOR

Trolleri, monologer, humor och infall

Trolleri, musik, monologer, poesi och massor av humor, framfört på det underfundigt briljanta sätt som bara Carl-Einar Häckner kan! Vi bär alla på något som är ensamt och trasigt. Något som har gått sönder för länge sedan, som kan vara svårt att förstå hur och varför det blev så. Det kan vara första kärleken på fritids, första dagen i ett missförstånd, ett förlorat självförtroende eller förlusten av någon som står en nära. Kan vi laga det trasiga? Kan vi laga livet?
-Jag använder mig av mina egna tillkortakommanden och misstag och gör humor av det, för att kunna vända på saker, för att kunna släppa in ljus, säger Carl-Einar.

Mellan Carl-Einar Häckner och Södra Teatern finns en ömsesidig kärlek. Skärvor hade premiär på Aftonstjärnan i oktober 2014 och kommer nu till Södra teatern med premiär den 26 november.

”…enastående europeisk varietékonst. /…/ Trollkarlen svävar som en lindansare över scenen. Balanserar, vågar ta risker, och belönas med största möjliga kärlek.” GöteborgsPosten


 

Scenario Arkiverad
|

Markurells i Wadköping

Text & Bild

Han går fram som en ångvält, smörjer examinatorer och kör med stadens överklass. Till dess att det som länge varit allmänt känt även går upp för honom …

Nyrike uppkomlingen Markurell oroar sig för sonen Johans studentexamen och skyr inga medel för att han ska klara den.

Läs mer om föreställningen här

Scenario Arkiverad
|

Från Wien till Hollywood

Text & Bild

En musikalisk rundresa med medlemmar ut Stockholms Nya Operettensemble. En kväll fylld med operett, musikal- och filmmusik och härliga scenkläder.

I afton får vi möta fem rutinerade artister från Stockholms Nya Operettensemble, alla med akademisk utbildning bakom sig och med erfarenhet från en rad olika scener både i Sverige och utomlands.

I programmet ”FRÅN WIEN TILL HOLLYWOOD” får vi möta fem rutinerade artister från Stockholms Nya Operettensemble. Alla med akademisk utbildning bakom sig och med erfarenhet från en rad olika scener både i Sverige och utomlands.

Läs mer om föreställningen här

 

Scenario Arkiverad
|